fredag 1 juni 2012

Lediga fredag och ett tips


God morgon lediga fredag!

Vaknade ofantligt tidigt imorse och det första jag tänkte var ohnej, inte på min lediga dag. Så det var bara att försöka somna om och när jag jag sedan vaknade 2 timmar senare kändes det som om något slagit mig hårt i huvudet.
Har tagit mig lång tid att vakna till liv idag, så gott som det går iallafall.

Men det känns som om det är ok, inga större planer idag egentligen.
Det som ska göras är att tvätta våra utemöbler.

Om ni som jag gillar teak, och vill att det ska gråna men inte spricka och bli tråkigt i träet har jag ett väldigt enkelt tips.
Grönsåpa, gammal vanlig hederlig grönsåpa.
Och vatten.
Teak är ju ett väldigt hårt material och när det väl blivit grått så utgör patinan ett stort skydd mot träet.
Men vägen dit är väldigt tråkig och det kan bildas märken och dylikt som kanske inte ser så roligt ut, och det tar ca 2 somrar innan det ser okej ut. Och håret på träet reser sig.
Så vatten och grönsåpa och tvätta.
I grönsåpan finns det fett och näring som teaken gillar och det blir lent och fint och inga hår reser sig.
Och framför allt så förhindrar det att träet spricker, och det är ju något man vill undvika.

Svårare än så är det inte.


Igår fick ännu en underbar hortensia följa med mig hem som ska planteras idag.
Alltså dessa hortensior, dem är så vackra!


Så det är väl dags att jag sätter igång med denna dagen så det faktiskt blir något gjort.
Men först, en välbehövlig smoothie!

Hoppas att ni får en underbar fredag därute mina vänner så hörs vi senare!!


2 kommentarer:

  1. Åh, tusen tack för det tipset! Superbra!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också teak som får gråna och bli sådär vackert silvrigt. Vi har faktiskt kört på såpa på vårt trallgolv på verandan också. Jag vill inte ha den där kladdiga, smutsiga känslan som kan komma när man oljat många gånger och så vill jag ha kvar den ljusa färgen. Så nu är det rengjort och mättat med såpa efter konstens alla regler. Man vet väl inte förrän några år om det är lyckat eller inte, men nu känns det fint och lent i alla fall. Ha det så gott! Hälsningar Maja

    SvaraRadera