tisdag 17 juli 2012

Mjölkchokladtårta



Denna tårta bakade jag till mannens födelsedag och den blev väldigt uppskattad och det bästa är att den är superenkel att göra, det enda som tar tid är att den ska vara minst 4 timmar i frysen innan man kan servera den så tyvärr är den inget man kan göra om om man får gäster inom 30 minuter.


Så här kommer receptet till er som vill ha en underbar mjölkchokladtårta:


Mjölkchokladtårta 8-10 pers.


Botten:
400 g mandelmassa
4 ägg
4 msk kakao
rivet skal av en apelsin


Mousse:
300 g mjölkchoklad
4 äggulor
5 dl vispgrädde


Garnering:
Färska hallon
mörk choklad



Botten: Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan på rivjärnets fina sida. Rör i äggen, ett i taget, kakao och apelsinsmak.

Häll smeten i en smord form med löstagbar form, ca24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min. (jag hade den inne ca 25 min men det är olika för vilken ugn man har). Låt kakan kallna men vara kvar i formen.


Moussen: Smält chokladen över vattenbad. Ta den från värmen och låt svalna lite. Blanda i en äggula i taget.

Vispa grädden och blanda ner hälften i chokladsmeten. Vänd ner resten av grädden.
Häll chokladsmeten över kakan och täck över den och frys i minst 4 timmar.


Låt tårtan stå i rumstemperatur i ca 30 min före serveringen. Garnera med färska hallon och riven mörk choklad.


Jag var så ivrig att pröva tårtan att jag inte lät den stå framme i 30 min innan serveringen.
Det funkade också men otroligt svår att skära i och botten är frusen men tinade ganska snabbt när vi väl skar i den.


Botten har en ganska "mogen" smak med all mandelmassa och jag hade gärna sett att man kanske tog lite mindre mandelmassa och ersatte den med något annat men jag är ganska feg i köket och går alltid efter receptet när jag gör något för första gången.

Men är det någon som prövar den och ersätter en del av mandelmassan med något annat så berätta gärna. Jag är ganska "barnslig" när det gäller mina efterätter tihi.


Men annars får den tårtan 4 **** utav fem möjliga.

Mums för oss chokladälskare!


Nu hoppas jag att Ni får en underbar dag mina vänner så hörs vi senare.



4 kommentarer:

  1. Det låter smarrigt! Ska testas till Idas kalas! Tack!
    Vilken fin header!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. åhhh vad gott - den får jag nog testa när min lilla tjej fyller år nu i augusti :)

    kram J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag, smarrigt god... men otroligt mäktig!!
      Kraam:)

      Radera